/media/7698/header_corona.png

Corona Q&A

Spørgsmål og svar om Corona og Smukfest 2021

Der er mange spørgsmål, der melder sig på banen, når det handler om covid-19 og festivaler i 2021 – blandt frivillige, gæster, samarbejdspartnere og resten af omverdenen.

Her giver jer svarene, så snart vi har dem! Og I kan være helt rolige, på Smukfest er vi vant til at arbejde med usikkerhed og uforudsigelighed, så vi tror på en festivalsæson i 2021 – også selvom Corona er et lidt større benspænd, end vi er vant til. 

Senest opdateret: 6. april 2021

JA! Det gør vi. Og med god grund.

Vaccineplanen ser ganske fornuftig ud, Coronapasset er blevet en realitet, hurtigtesten har fået god luft under vingerne – og alle disse ting er vigtige redskaber i forhold til at mindske smittetrykket, når vi samler mange mennesker på samme sted. Vi oplever også, at der er politisk velvilje og opbakning til festivalerne. Senest afspejlet i den aftale, der landede mandag den 15. marts – et sikkerhedsnet på en halv milliard til festivaler og store arrangører som gør, at vi med ro i maven kan fortsætte med det, vi er allerbedst til. Nemlig at planlægge en helt igennem fantastisk Smukfest 2021.

Det kræver stor omtanke, planlægning og samarbejde med både politikere, myndigheder og andre arrangører at nå frem til en løsning, hvor man kan afvikle festival med Corona i vores samfund. 

Som festival har vi i forvejen en stor viden om, hvordan man samler mennesker, og hvordan mennesker agerer, når de er samlet. Den viden har vi arbejdet på at sætte i spil på tværs af samfundets fagligheder for at finde ud af at få mange mennesker til at kunne mødes igen. På Smukfest og også generelt.

Smukfest samarbejder med andre af landets største festivaler om at finde fælles løsninger, så vi kan få festen tilbage. Vi har sammen banket på hos politikerne for at få kulturlivet og eventbranchen på dagsordenen – og det er efterhånden lykkedes. Regeringen nedsatte på baggrund af deres genåbningsplan den 23. marts en hurtigtarbejde ekspertgruppe, som har særligt fokus på festivaler og andre store arrangementer. 

Det forventes, at ekspertgruppen præsenterer en plan for festivalerne midt i april. Vi håber på, at gruppen præsenterer en plan, der giver plads til, at de arrangementer, der kan lade sig gøre at afvikle, også bliver afviklet.

Det er desværre ikke kun op til os. Vi afventer regeringens udmelding omkring festivaler, for det er i sidste ende dem, der sætter eventuelle retningslinjer for, hvordan store arrangementer som Smukfest skal se ud.

Men... Vi har ikke fået andet at vide, end at vi skal planlægge, som vi plejer – så det er selvfølgelig, det vi gør og har gjort længe. Vi mener ikke, at afstandskrav og mundbind er foreneligt med festivaltanken, og vi forventer derfor, at Smukfest kommer til at se ud nærmest fuldstændig, som den plejer. Altså når først man er inde på pladsen, for vi skal lige være sikre, at vi skaber et sikkert og trygt miljø. Læs mere om adgang til pladsen i spørgsmålet nedenfor. 

Og nå ja, skulle der så komme nogle særlige retningslinjer til, hvordan en festivalplads skal se ud, hvor mange der må være og den slags, så er vi klar til at tackle dem. For Smukfest, det skal der være i år – vi kan nemlig slet ikke lade være.

Så planlægningen kører altså lige nu i to spor: Smukfest på vanlig vis og en alternativ afvikling af Smukfest.

Det der skal til for, at Smukfest ser ud, som vi kender og holder af det, er at vi får skabt et sikkert og kontrolleret miljø med et lavt smittetryk. 

En måde at gøre det på er at lave en zone, hvor vi så vidt muligt sørger for, at den forbistrede virus ikke følger med ind. Det kan vi blandt andet sørge for ved at bruge Coronapas og hurtigtest ved indgangen til festivalen.

Det er en løsning, som vi har arbejdet på længe i samarbejde med myndighederne og andre aktører, som ligesom os gerne vil bringe de store fælles oplevelser tilbage.

Vi ser flere veje til, at du som gæst kan være helt tryg i skoven til sommer, når vi afholder Smukfest.

En af de veje er Coronapasset, som nu flittigt bruges rundt om i samfundet som adgangsgiver til alt fra frisører til zoologiske haver. Coronapasset indeholder tre adgangsgivende stempler:

  • En negativ Corona-test, der er max 72 timer gammel
  • Et bevis på, at du er færdigvaccineret mod Corona
  • Et bevis på, at du har dannet antistoffer mod Corona

Hvis du ikke kan fremvise et Coronapas, så vil hurtigstest også være en mulighed. Hvordan det mere praktisk skal foregå, kan vi ikke spå om endnu, men med ovenstående tre muligheder vil gruppen af folk, der skal testes på stedet være ganske overskuelig.

Vi vil gerne byde alle (pånær Coronavirussen, naturligvis) velkomne på Smukfest, og derfor arbejder vi på flere forskellige muligheder for at blive en del af festen. 

Coronapasset indeholder de første tre muligheder – netop vaccinen, men også dokumentation på et negativt testresultat (max 72 timer gammelt) og antistoffer. Sidst arbejder vi også med hurtigtest, så vi forventer, at der bliver flere adgangsgivere til festivalpladsen. 

Når det er sagt, så kan vi som arrangør blive underlagt restriktioner eller påbud fra myndighederne, og vi er selvfølgelig klar til at håndtere, hvad end der måtte blive pålagt os. Den slags krav findes dog ikke lige nu, ligesom der heller ikke er vaccinationskrav i Danmark og derfor er de alternative adgangsgivere som PCR– og hurtigtest vigtige redskaber. 

Når vi forsætter med at booke musik til Smukfest 2021, som vi plejer, så er det fordi, vi midt i en usikker tid har en åben og meget ærlig dialog med artisterne og deres repræsentanter. Dialogen bærer præg af en stor gensidig forståelse og fleksibilitet, og det samme gør sig i øvrigt gældende for festivalens øvrige leverandører og samarbejdspartnere. Vi tror på det sammen og arbejder i fællesskab.

Som vores musikbooker Mikkel fortæller, kommer vi til at have nogenlunde den samme fordeling af danske og udenlandske artister. Og skulle de udenlandske navne blive begrænsede i et worst case-scenario, så har vi stadig et stærkt dansk musikrepertoire at kigge ind i. De fleste vil heldigvis rigtig gerne ud at spille for et publikum

Vi er dog også forberedte på, at der kan komme aflysninger pga. Corona. Restriktionerne er forskellige i hele Europa, og det kan komme til at påvirke dette års Smukfest program, hvis udenlandske festivaler aflyser, og kunstneres tour dermed ikke kan gennemføres. Det er derfor heller ikke usansynligt, at der vil komme afbud, som vi bevæger os tættere på. Men I kan stole på, at vi kæmper for at give jer det bedst mulige musikprogram og en lige så fantastisk festival! 

"Det er ikke unormalt, at en kunstner af forskellige årsager må aflyse en festival-tour - det har vi oplevet før. Årsagen nu er Corona, der, som vi alle ved, har forårsaget en del udfordringer, og derfor var vi også forberedte på, at der ville komme aflysninger fra specielt internationale artister. Det er ærgerligt, men heldigvis har vi en masse andre fantastiske artister og bands på plakaten, ligesom vi stadig har en stærk bunke danske og internationale kunstnere i ærmet, som vi glæder os til at afsløre for vores gæster", fortæller talsmand Søren Eskildsen. 

 

Vores brancheorganisation Dansk Live har nedsat en styregruppe, der repræsenterer alle medlemmer under Dansk Live. Vores talsmand, Søren Eskildsen, deltager i denne styregruppe, hvor der arbejdes målrettet med muliggørelsen af en festivalsæson i 2021. Vi skal have gang i festivalerne og sommer-Danmark ved at samarbejde.

I styregruppen ser vi vejen fra nu som en lang trappe, hvor hvert trin medfører nye muligheder, og vi arbejder historisk tæt sammen i branchen for at skabe mulighederne for afvikling af en festivalsæson MED Corona frem for at stå i en konstant enten/eller-diskussion. Senest er det lykkedes at få Coronapasset på især mediernes agenda, men også politikernes, og det er positivt.

Arrangørerne af festivalerne i Danmark er de bedste til at håndtere store menneskemængder, og sikkerhedsfolkene bag de store festivaler arbejder sammen om nye modeller for afvikling med Corona. Fra Smukfests side deltager vi med Event Safety, der også arbejder med åbningsplanerne for Superligaen og eksempelvis afviklingen af EURO2021 på dansk jord.

Også blandt de foreningsbårne festivaler i Danmark arbejder vi sammen på at skabe bred politisk forståelse for den særlige danske model for foreningsbårne festivaler og den vigtige kamp for lige præcis vores danske festivalmiljø, som er helt unikt i verden.

I Skanderborg Kommune er der stor forståelse fra byens politikere, borgmesteren og kommunens ledelse for vores særlige situation i 2021. Der er god dialog om den lokaløkonomiske forskel vi gør og konsekvenserne for os i denne særlige situation.

Det alternative scenarie med nye løsninger til afvikling med Corona udvikles i en treenighed mellem de danske sundhedsmyndigheder, øvrige interessenter og arrangørerne. Arrangørerne er de bedste eksperter, vi har til at håndtere store menneskemængder og implementere testforløbet, og hvad end der ellers måtte være nødvendigt at implementere af crowd-management, hygiejnemæssige tiltag og dokumentationskrav.

I samfundsmæssig kontekst er budskabet fra Smukfest, at vi skal respektere covid-19 og lave løsninger, der åbner samfundet op igen. At vi ikke skal frygte covid-19 så meget, at vi bliver handlingslammede og kun taler aflysning. Muligheden med nye løsninger til afvikling med Corona og eksempelvis test-scenariet begynder at tegne konturerne til en anden og realistisk vej.

Det går okay. Alt hvad vi gør, tager udgangspunkt i at bevare festen og fællesskabet, som vi kender det. Ved aflysningen af festivalen i 2020 var det målrettede arbejde at skaffe likviditet til at afholde en festival på niveau i 2021. Denne likviditet har vi stadig, men vi vil passe ekstra godt på Walthers penge den kommende sæson.

Den 15. marts 2021 landede der dog en yderst glædelig nyhed fra Kulturminister Joy Mogensen, som er lige det, vi sammen i branchen har efterspurgt. Et sikkerhedsnet, hvis nu...

Regeringen præsenterede en aftale, der holder hånden under festivaler og andre store arrangører med en halv milliard kroner. Kæmpe tak for det ❤️ 

Smukfest har haft gang i planlægningen længe, og den kan fortsætte med ro i maven – og så bliver vi ved med at tro på, at festen og fællesskabet vender tilbage til sommer!

Digitale og åndelige krammere er yderst velkomne, indtil vi kan ses i skoven til den ægte vare. Vi sætter stor pris på enhver opbakning, og her er et par eksempler på, hvordan det helt konkret kan gøres:

Er du frivillig medhjælper på festivalen, kan du vise Walther og foreningen din støtte ved at betale kontingent for dit medlemskab af Skanderborg Festivalklub på Memba.

Er du gæst på Smukfest, kan du vise festivalen din støtte ved, som størstedelen allerede har gjort (❤️), at holde fast i din billet, og derudover fortsat købe endagsarmbånd og boformer på Smukshop.dk.

Se kontaktoplysninger